Mis on katki? Ei rohkem ega vähem kui ELi mahukaim poliitika
Mis on ÜPP?
Kui
lugeja pole just tegevpõllumees või mõne teise teemaga seotud
osapoole esindaja (nt põllumajandusametnik või põllumajanduse ja
keskkonna suhete sasipuntraga tegeleja), siis suure tõenäosusega
kehitab ta õlgu. Kui öelda, et ÜPP tähistab ühist
põllumajanduspoliitikat, siis võib mõnel inimesel juba kerge
äratundmine tekkida. Ja kui siis veel öelda „Euroopa Liidu ühine
põllumajanduspoliitika” sähvatab juba rohkemate inimeste peades
ehk arusaamine „Ah jaa, Euroliit ju maksab põllumeestele mingeid
suuri toetusi vist.”
ÜPP
moodustab kogu Euroopa Liidu rahakulutusest ligi 40%, seda saatev
bürokraatia on keeruline ja väga vähesed suudavad tegelikult
mõista, kuidas see toimib. ÜPP rahalised vahendid on jagatud kahe
nn samba vahel. Esimest sammast rahastatakse täielikult Euroopa
Liidu eelarvest ja see võtab enda alla ligi kolmveerand ÜPP
vahenditest (ehk umbes 30% kogu EL eelarvest). Selle põhiosa
moodustavad nn otsetoetused, millest enamus on täna tootmisest
sõltumatud ehk lahti seotud.
Vähesel
määral võidakse maksta tootmisega seotud toetusi. Lisaks
otsetoetustele võidakse esimesest sambast rahastada ka
turukorraldusmeetmeid, kuid ka nende rahaline maht on üsna väike.
Otsetoetuste eelarvest on 30% ette nähtud nn „rohestamise”
rahastamiseks, mis koosnevad kolmest osast: „ökoalad”,
põllukultuuride mitmekesistamine ja püsirohumaa kaitse. Teisest
sambast rahastatakse nn maaelu arengukavade järgseid kulutusi,
sealhulgas põllumajanduse keskkonna- ja kliimameetmeid. Kas pea käib
juba ringi? Siis soovitan veel siia otsa lugeda, kui suurepärasesüsteemiga on ÜPP näol tegemist Euroopa Komisjoni arvates.
Mis mõttes on ÜPP katki?
Kui
põllumajandustoetustele kulub nii suur osa, võiks arvata, et
põllumajandustootjad peaksid selle poliitikaga rahul olema. Kui aga
küsida tegevpõllumeestelt, kas nad on süsteemiga rahul, siis saate
tihtilugu hoopis teistsuguse vastuse. Põllumehed peavad bürokraatiat
suureks ja erinevaid nõudeid, sealhulgas keskkonnaga seotuid,
mõttetult keeruliseks.
Kui
põllumehed arvavad keskkonnanõudeid kole rangeteks, siis võiks ju
loota, et ÜPP tõesti kaitseb keskkonda. Tegelikkus on paraku hoopis
teine. Paljukiidetud „rohestamine”, mis oli seni viimase ÜPP
reformi suurim tulemus, tekitab küll põllumajandustootjaile
peavalu, kuid selle tegelik keskkonnakasu on praktiliselt olematu.
Suuremad otsetoetused tähendavad suuremat saastamise riski.
Põllumajanduse keskkonnatoetustest on küll mõningane kasu, aga
nende eelarve on tühiselt väike.
Otsetoetuste
tasemed liikmesriigiti erinevad kordades. Selle tõttu peavad meie ja
meie naabermaade Läti ning Leedu põllumehed seda õigusega
ebaõiglaseks. Sama moodi pole aga olukorraga rahul ka Malta,
Hollandi ja Belgia põllumehed, kes nurisevad toetuste kärpimise
üle. Seejuures ununeb kõigil küsimus, miks neid otsetoetusi üldse
makstakse.
Toetustel
on ka märkimisväärne negatiivne keskkonnamõju, mida vaatleme
lähemalt järgmistes postitustes. Proovime ka leida vastust
küsimusele, mida teha avaliku poliitikaga, mis võtab suure osa
Euroopa Liidu eelarvest, ei rahulda selle kasusaajaid ning kahjustab
keskkonda.
Riik | Otsetoetuse tase enne reformi (EUR/ha) | Eeldatav otsetoetuse tase aastaks 2020 (EUR/ha) |
MT | 751 | 640 |
NL | 457 | 403 |
BE | 435 | 386 |
EL | 425 | 387 |
IT | 405 | 363 |
CY | 372 | 339 |
DK | 363 | 332 |
SI | 325 | 302 |
DE | 319 | 298 |
FR | 302 | 287 |
LU | 279 | 269 |
IE | 271 | 261 |
EU | 270 | 264 |
AT | 262 | 253 |
HU | 260 | 251 |
CZ | 257 | 249 |
ES | 248 | 244 |
FI | 237 | 230 |
SE | 235 | 229 |
BG | 234 | 229 |
UK | 229 | 225 |
PL | 215 | 216 |
PT | 208 | 219 |
SK | 206 | 210 |
HR | 201 | 201 |
RO | 183 | 196 |
LT | 144 | 196 |
EE | 117 | 196 |
LV | 95 | 196 |
TABEL: Otsetoetused liikmesriigiti enne reformi ja käesoleva perioodi lõpuks. Eelmise perioodi väärtused on mõne riigi puhul keskmised, sest paljudes „vanades liikmesriikides” on riigi piires erinevad toetused. Uue perioodi lõpuks saavutatavad toetuse tasemed on esialgsed, sest liikmesriikidel on olemas piiratud võimalus liigutada eelarvet ÜPP sammaste vahel, samuti võib vähesel määral muutuda toetusõiguslik pindala. Allikas: Euroopa Komisjoni vastus teabenõudele.
Postituse autor: ELFi ekspert Aleksei Lotman
Comments
Post a Comment